Organització Escolar

REPTE 1

Estructura organitzativa

L’estructura organitzativa es relaciona directament amb l’organització del treball i es poden distingir dos aspectes en una estructura: les unitats que la composen i les relacions que hi ha.

L’organització de l’alumnat forma part del primer ordre en l’organització dels centres. S’han de tenir en compte les diferències individuals i la importància del procés d’ensenyament-aprenentatge.
Hi ha dues formes d’agrupament dels alumnes: vertical i horitzontal. Pel que fa a l’organització vertical, és l’itinerari que ha de seguir l’alumne en l’etapa obligatòria. Aleshores, s’haurà d’atendre les característiques de progressió, continuïtat o dificultat creixent, del currículum vigent i de tot allò que marca la normativa. A partir d’aquí es formaran agrupaments d’alumnes segons criteris diversos: edat cronològica, nivell d’instrucció, quocient intel·lectual, gènere, agrupaments flexibles (trencar grups classe estable segons diferents criteris)…
El sistema de cicles està inclòs dins l’agrupament vertical. Es divideix l’aprenentatge dels alumnes en grups de dues generacions consecutives, començant per primer de primària (5-6 anys).

Per una altra part, l’organització horitzontal distribueix als alumnes de la mateixa edat i nombre de cursos escolaritzats en grups a partir d’una sèrie de criteris.

Els docents també es poden agrupar de dues formes: agrupament vertical i agrupament horitzontal.
L’estructura vertical té una tasca jeràrquica, determinada, formalitzada, d’integració i coordinació. Fa referència als òrgans unipersonals que prenen decisions executives i als caps dels seminaris o dels departaments didàctics.  
L’estructura horitzontal té una tasca tècnica, funcional, flexible, oberta, de diferenciació i especialització. I aquesta estructura permet als mestres i les mestres a ser més propers amb els seus alumnes. Cal treballar conjuntament amb els mestres d’un mateix nivell i d’un mateix cicle. També es realitzen accions alienes als continguts, com tutories, excursions, distribució de l’alumnat en la classe, matèries interdisciplinars, activitats de nivell, etc.

La paraula staff fa referència a la forma d’organitzar el professorat, l’objectiu del qual és millorar i innovar qualsevol qüestió curricular. En l’educació primària, aquesta organització es realitza en equips de cicle. En l’educació secundària, s’organitzen en departaments, els quals formen part d’una àrea curricular determinada com també hi ha els equips de cicle. També existeixen els seminaris, una reunió d’especialistes que estudien profundament un aspecte en concret d’un àmbit o sobre un tema transversal, com per exemple l’EAP amb els nens amb NE. Els equips ad hoc es creen en un moment determinat per respondre a una situació determinada, quan ja està solucionada es dilueix.

No hay comentarios:

Publicar un comentario